Rostat bröd

En artefakt
Fornegyptisk vid en anblick
Vid en andra
En buraq
Men detta ögonkast är islamskt
Utifrån europeisk historia
En grekisk sfinx
Alla är så säkra
Men vem var där
Bara de som levt här innan oss
Jag glider vidare i galaxen
På jakt efter ett väsen
Något obestämbart
Det är på något sätt finare så
Det som ej dissekeras
Men av många nonchaleras
Jag löser biljett för mitt sökande
Och talar med ghostbusters
Om marsianer
Jag svarar på alla frågor
Men alltid något om bananer
Primaten blottläggs
Lite lätt dum i huvudet
Men ändå
Kryssandes vidare
Genom städer
Länder
Världsdelar
Och mitt sökande förändras som en visklek från barndomen
Jag är tillbaka
Där myten föddes
Där hemligheten fick rötter
Jag sätter mig ner
Trött i övertygelsen
Ett stenkast från svaret
Och jag bestämmer mig för att aldrig någonsin gå hela vägen

Lämna en kommentar